Kundvagn
Du har ännu inte lagt några varor i din varukorg.
Produkter
Nyheter
10 mest sålda

Support

Nedan finner du de vanligaste supportfrågorna. För dig med giltigt supportavtal finner du numret här. Du behöver ha ditt kundnummer eller organisationsnummer redo när du ringer.

Vi rekommenderar dig att ta en titt på våra FAQ's nedan. Vi uppdaterar sidan kontinuerligt med de senaste frågorna.


Manualer och drivrutiner

Manualer och drivrutiner finner du här.


Ladda ner TeamViewer





Kvittoskrivare

Kvittoskrivaren skriver inte ut några kvitton.

Kontrollera följande:
  • Att kvittorullen är isatt åt rätt håll.
  • Att luckan till skrivaren är stängd, och att den har ström tillgängligt.
  • Att du valt rätt skrivare under Inställningar i kassaprogrammet. För mer instruktioner, se den inbyggda hjälpen under Hjälp-menyn i kassan.
  • Att det inte ligger några dokument i kö till kvittoskrivaren. Detta gör du i Windows, genom Startmenyn, Skrivare och välja din kvittoskrivare.


Hur får jag kassalådan att öppnas automatiskt när jag skriver ut ett kvitto?

Denna inställning görs i drivrutinen till respektive skrivare, och varierar därför beroende på vilken skrivare du har. Vi rekommenderar dig att se på manualen för respektive skrivare eller tillverkarens hemsida. Observera att inte alla skrivare har stöd för detta.


Min kvittoskrivare skriver inte ut/skriver ut blanka kvitton?

Prova att vända kvittorullen åt andra hållet. Skrivaren kan bara skriva på ena sidan av kvittorullen. Att rullen är felvänd är problemet i 90% av fallen då någon ringer till oss med ovanstående fråga.


Hur vet jag vilken kvittorulle jag skall ha till min kvittoskrivare?

Om du går in på produkten på vår hemsida finner du de kvittorullar som passar under listan på tillbehör till höger. Om du finner flera olika rullar beror det ofta på att de har något annat som skiljer, t.ex. att de är BPA-fria, eller att de har text om ”Ej kvitto på köp”.


Jag skall använda min SM-220i till Android. Vad behöver jag göra?

SM220i är inställd för iOS när den kommer från fabriken. Vill du hellre köra den på en Android-enheten finner du instruktionerna i vår Snabbguide under Manualer och drivrutiner.


iZettle

Hur kopplar jag min iZettle dosa till telefonen?

Du finner instruktioner för hur du kopplar din Chip & Pin på iZettle på vår sida för Manualer och drivrutiner.

Min iZettle kortläsare fungerar inte.

Hos iZettle finner du flera bra tips på vad du skall göra när din läsare inte fungerar.


Det står "system tampered" på min display, vad skall jag göra?

Om din iZettle-dosa visar "system tampered" skall du i första hand följa instruktionerna hos iZettle som du finner här.

Om detta inte hjälper skall läsaren returneras till oss, förutsatt att den är köpt hos oss och att garantitiden på 1 år inte har gått ut. Du returnerar den till AffärsIT, Ramgatan 11, 653 41 Karlstad. Glöm inte att fylla i returblanketten och att skicka den med företagspaket. Vi fakturerar en avgift för alla paket som vi måste hämta ut på ett serviceställe. Vi tar inget ansvar för paket som skickats utan returblankett eller med felaktigt fraktsätt.


Vad är det för kod till min kvittoskrivare SM-S220i?

Koden är 1234


Hur ansluter jag min kvittoskrivare SM-S220i till min telefon/surfplatta?

  1. Starta kvittoskrivaren, enheten är nu redo för att parkopplas.
  2. Öppna ”Inställningar” på din smartphone/tablet.
  3. Slå på Bluetooth.
  4. Anslut till Star Micronics(default).
  5. Lösenord: 1234 (default)
  6. Enheten står nu stå som ansluten och är klar för att användas


Hur kopplar jag min blåtandsskrivare (t.ex. SM-S220i) med iZettle?

  1. Installera skrivaren enligt instruktioner ovan.
  2. Öppna iZettle på din telefon/iPad.
  3. Gå till ”Inställningar” och sedan ”Kvittoskrivare” och välj din skrivare (här kan man även göra en testutskrift).


Min skrivare skriver inte ut från iZettle.

För att kunna hjälpa dig behöver vi veta om det är skrivaren som har problem, eller om det är iZettle. Du kan kontrollera att skrivaren fungerar genom att följa nedanstående instruktion.
Öppna Appstore och installera appen som heter StarIO SDK
När appen är installerad, följ valen enligt din produk:
  1. Välj STAR PORTABLE PRINTERS
  2. Välj SAMPLE RECEIPT
  3. Välj 2 INCH
Skrivaren skriver nu ut ett testkvitto. Om detta fungerar ligger felet i iZettle-appen, och inte i skrivaren, och vi rekommenderar dig att ringa deras support.


ISUPOS

Jag behöver en ny ISUPOS-licens.

Vi rekommenderar dig att beställa din licens via Kassaprogram - Licenser. Här kan du enkelt välja den längd du vill ha på licensen och du får den skickad till din epost direkt den är färdig. Vi har en handläggningstid på cirka 48 timmar för licenser.

Licenser som beställs via telefon och e-post kan debiteras en administrativ avgift, så vi rekommenderar dig att beställa direkt via hemsidan.

Manual för ISUPOS.

Hur uppgraderar jag ISUPOS?

  1. Stäng ned kassaprogrammet ISUPOS.
  2. Gå in på www.isupos.se under ”nedladdningar” och ladda ned den senaste versionen.
  3. Installera filen som ni laddat ned.
  4. Starta upp ISUPOS.


Jag har tagit över en firma som kör ISUPOS, vad behöver jag göra?

Har du köpt företaget så att du har samma organisationsnummer behöver du inte göra någonting.

Om du har köpt ett bolag och bolaget därmed byter organisationsnummer måste du köpa en ny programlicens. Du hittar den på vår webbsida, under Kassasystem – ISUPOS. Det går inte att flytta ISUPOS från ett företag till ett annat.

Vi byte av organisationsnummer behöver du även kontakta skatteverket.


Jag har ISUPOS och har bytt organisationsnummer, vad behöver jag göra?

Har du bytt organisationsnummer för att du gått från Enskild Firma till Aktiebolag med samma ägare behöver du inte köpa programmet på nytt. Ta kontakt med oss för att beställa en migrering från ditt gamla organisationsnummer till ditt nya. En mindre kostnad tas ut för detta.

Vi byte av organisationsnummer behöver du även kontakta skatteverket.


ISUPOS Central

Jag kommer inte in på mitt konto på ISUPOS Central.

Kontrollera följande:
  • Att du har tillgång till internet.
  • Att kontoinställningarna för Central i kassan är riktiga.
  • Att licensen för Central fortfarande är giltig.
  • Vismaintegration


Min integration mellan Visma och ISUPOS fungerar inte. Vad har hänt?

Om du uppgraderat ditt Visma-program kan det hända att kassans API inte stämmer överens med Vismas API. I detta fall behöver man kopiera filen som heter”Adk.dll” som ligger i Visma installationskatalog och klistra in (och ersätta) i integrationskatalogerna.

I vissa fall, främst vi ominstallationer, kan man råka ut för att det är fel filformat på settings/config-filen. I de fall får man pröva sig fram genom att spara den som UTF-8, ANSI eller Unicode.


EasyCashier

Jag behöver en ny EasyCashier-licens.

Vi rekommenderar dig att i första hand förlänga din licens direkt i kassan. Detta gör du genom att gå in under Hjälp, sedan Licenshantering och Beställ Licens. Denna funktion finns tillgänglig från och med version 2.17.

Om du har en tidigare version än så ber vi dig i första hand att uppgradera och i andra hand att beställa licensen via Kassaprogram - Licenser.  Här kan du enkelt välja den längd du vill ha på licensen och du får den skickad till din epost direkt den är färdig. Vi har en handläggningstid på cirka 48 timmar för licenser. Licenser som beställs via telefon och e-post kan debiteras en administrativ avgift, så vi rekommenderar dig att beställa via programmet eller hemsidan.


Hur uppgraderar jag EasyCashier?

  1. Stäng ned kassaprogrammet EasyCashier
  2. Gå in på www.easycashier.se under nedladdningar och ladda ned den senaste versionen.
  3. Installera filen som ni laddat ned.
  4. Starta upp EasyCashier.


Jag har tagit över en firma som kör EasyCashier, vad behöver jag göra?

Har du köpt företaget så att du har samma organisationsnummer behöver du inte göra någonting.

Om du har köpt ett bolag och bolaget därmed byter organisationsnummer måste du köpa en ny programlicens. Du hittar den på vår webbsida, under Kassasystem – EasyCashier. Det går inte att flytta EasyCashier från ett företag till ett annat.

Vi byte av organisationsnummer behöver du även kontakta skatteverket.


Jag har EasyCashier och har bytt organisationsnummer, vad behöver jag göra?

Har du bytt organisationsnummer för att du gått från Enskild Firma till Aktiebolag med samma ägare behöver du inte köpa programmet på nytt. Ta kontakt med oss för att beställa en migrering från ditt gamla organisationsnummer till ditt nya. En mindre kostnad tas ut för detta.

Vi byte av organisationsnummer behöver du även kontakta skatteverket.


Kortterminal

Min korterminal fungerar inte.

Kontrollera följande:
  • Att rätt IP-adress är angiven i kortterminalen och kassan. Det skall vara samma IP-adress på båda ställena.
  • Att internet fungerar och att det inte finns någon brandvägg som hindrar åtkomst till nätet. I vissa fall kan det trots allt gå att genomföra köp, om kundens kort tillåter ”offline-köp”.
  • Att det är rätt sökväg till loggfilerna. Vissa användare har inte rättigheter att spara loggfiler på alla platser på datorn och då kan det bli problem för kortterminalen att lagra sina filer. Man anger sökväg i programmet ”BptiCfg” som finns i installationskatalogen för ISUPOS. En sökväg som alltid funkar är: C:Documents and SettingsAll UsersApplication DataAffärsITISUPOS Kassa3.
  • Om du har en terminal från Point/Verifone eller Nets har de i många fall egen support. Vi rekommenderar dig att kontakta dem.


Jag gjorde ett köp som registrerades i kortterminalen, men inte i kassan. Vad gör jag nu?

Detta beror oftast på att kassan inte får kontakt med kontrollenheten efter att köpet gått igenom i kortterminalen. Man behöver i dessa fall efterregistrera kortköpet i kassan på följande sätt:
  1. Gå till Inställningar -> Integrationer.
  2. Inaktivera kortintegrationen.
  3. Gå tillbaka till kassan och gör kortköpet i kassan.
  4. Gå tillbaka till Inställningar -> Integrationer och aktivera kortintegrationen igen.


Hur gör jag ett dagsavslut på kortterminalen?

Detta varierar beroende på vilken kortterminal du använder, men normalt sett finner du det enkelt via meny-knappen.


Kontrollenhet

Min kontrollenhet fungerar inte som den skall.

Kontrollera följande.
  • Prova att starta om kontrollenheten: Stäng ner kassan, dra ut strömkabeln i väggen och USB-kabeln ur datorn i ca 40 sekunder. Sätt i alla kablar i samma portar och starta upp kassan.
  • Om kontrollenheten har tappat kontakt med kassan, rekommenderas att man startar om kassan. Detta beror oftast på att datorn går ned i strömsparläge. Det kan vara klokt att ta bort den möjligheten i Windows för att undvika problemet.
  • Att rätt com-port är angiven i kassan under inställningar. För att kontrollera vilken comport kontrollenheten sitter i går man in i ”Enhetshanteraren” på datorn och kollar under portar.
  • Om kontrollenheten har fel POS:id (endast Cleancash). Då ska man starta programmet ”Cleancash server Utility”och sätta rätt POS:id, vilken skall vara samma som kassanummer. Vanligtvis ”1”. Har man fler kassor kan det vara 2, 3, 4 osv.
  • För att se vilket POS.id kassan har så går man in under Inställningar -> Om ISUPOS 3. Där står kassanumret.
  • Att rätt hastighet är inställd (endast Cleancash). Alla switchar på sidan av kontrollenheten ska peka åt samma håll. Då är hastigheten 9600. Inställningen i kassan under com-port ska då vara COMX:9600.


Hyror

Jag har fått en faktura på ytterligare vecka, trots att jag skickade tillbaka den sista dagen. Varför?

Hyrestiden räknas från den dag då utrustningen skickas från oss, till den dag den är tillbaka på vårt lager. Det är därför viktigt att du räknar med fraktdagarna när du lägger din beställning.


Jag hann inte få min hyra i tid.

Vi beklagar om du inte fått din hyra i tid. Ta kontakt med oss så kan vi undersöka varför det gått snett. Vi gör alltid vårt bästa för att hyrd utrustning skall komma fram i tid, men vi utgår alltid från den dag som kunden sagt att hyran börjar. Är det kritiskt rekommenderar vi att du lägger på lite extra tid så att du är säker på att få utrustningen i tid. Vi tar inte ansvar för förseningar som beror på sena beställningar, kort hyrestid eller felaktigheter hos fraktbolaget. Mer information finns i våra allmänna villkor.


Det är inte med någon laddare till min iZettle Chip&Pin.

iZettle har valt att sälja sina Chip&Pin-läsare utan laddare och vi hyr ut dem på samma sätt som de säljs. Det innebär att det inte följer med någon laddare. Har du även hyrt en iPad kan du använda samma väggkontakt.


Var skall jag skicka tillbaka min hyrda utrustning?

Den hyrda utrustningen skall skickas till AffärsIT, Ramgatan 11, 65341 Karlstad, tillsammans med en ifylld returblankett.


Jag har fått en faktura på Uthämtningsavgift. Vad är det?

Alla returer till oss måste skickas som företagspaket. Vi har inte möjlighet att hämta ut dem på olika serviceställen, och fakturerar därför för detta.